Veelgestelde vragen, echt of nep?

Bron: Pixabay.com
Bron: Pixabay.com

Zijn veelgestelde vragen wel echt veelgestelde vragen? Of is het gewoon een effectieve manier om de internetbezoeker te bedienen?

Ik vind dat de ‘veelgestelde vragen’ puur een rubriek moet zijn voor vragen die bezoekers nog hebben, na het bekijken van de site. Eigenlijk zou deze rubriek niet nodig moeten zijn. Je kan bestaande pagina’s toch ook aanvullen met de info in de faq? Maar aan de andere kant is zo’n lijstje wel een stuk sneller dan het doorspitten van de pagina’s. Bovendien is het een handig afvoerputje voor de vragen die heel vaak aan de klantenservice worden gesteld. Je ontkomt dus bijna niet aan een faq.
“Veelgestelde vragen, echt of nep?” verder lezen

De pijn van het offline zetten

Soms doet het pijn als ik pagina’s depubliceer. Het gaat dan bijvoorbeeld om pagina’s van evenementen die voorbij zijn. Bij de aankondiging van het evenement maak je naast pagina’s met praktische informatie ook pagina’s met interessante algemene informatie die een langere houdbaarheidsdatum hebben. Zoals een tekst waarin de deelnemers van een tentoonstelling worden voorgesteld, compleet met foto’s en weetjes. Is het evenement voorbij? Depubliceren maar. Au?

“De pijn van het offline zetten” verder lezen

Cms Tridion in gebruik

Ik vond Tridion een draak van een cms om mee te leren werken. Toen ik het eenmaal onder de knie had, begon ik Tridion langzaam leuker te vinden. Het is een heel degelijk en waterdicht systeem. De kans dat je webredacteuren gaan klooien of dingen niet netjes verwijderen of afhandelen is Tridion je vriend. Je moet goed de regeltjes van Tridion volgen, en dan werkt alles prima naar behoren. Ik heb twee webredactieklussen gehad bij de overheid en een bij een bank.

“Cms Tridion in gebruik” verder lezen

Kun je zinnen ‘ontkunnen’?

Om een webtekst vlot te maken, gooi ik ze er zonder meer uit: ‘worden’ en ‘zullen’. Meer moeite heb ik met het werkwoord ‘kunnen’. Veel schrijvers gebruiken naar mijn idee ‘kunnen’ om een slag om de arm te houden. Iets kan, maar het hoeft niet. Ik heb dan de neiging om ‘kunnen’ weg te halen en iets te omschrijven alsof het zeker is. Alleen is het aan mij als webredacteur om die stap te nemen? Ik laat ‘kunnen’ vaak toch staan, omdat ik anders de inhoud te veel aanpas.
“Kun je zinnen ‘ontkunnen’?” verder lezen