Dit verslagje heb ik nog liggen en is wellicht ook interessant voor jou. Ik ging samen met een collega naar MarCom 2013, een jaarlijks gratis congres over marketingcommunicatie, georganiseerd door vakblad Adformatie. Communicatie- en marketingspecialisten kunnen er nuttige workshops volgen en bedrijven in de marketingbranche presenteren zich aan potentiële klanten.
Contentmarketing
Het platform Content was vertegenwoordigd op MarCom met diverse workshops over het sinds 2011 steeds populairder wordende contentmarketing! We zijn lang blijven plakken bij het platform Content en hebben nuttige informatie opgedaan.
Huidige ontwikkelingen
We krijgen steeds andere manieren van informatie vergaren. Nu zijn internet + mobiel favoriet en in de toekomst wellicht Google Glass. Vaak volgt op een zoektocht naar informatie op Google het eerste contactmoment met een bepaald product. Het Zero Moment of Truth (ZMOT). Mensen zoeken eerst zelf naar informatie voordat ze iets gaan kopen. Veel mensen gaan zelfs in de winkel nog op hun mobiel kijken of een product goede reviews heeft. De effectiviteit van traditionele media neemt af. Zo slaat 80% van de consumenten tv-commercials over en 75% gelooft niet in online adds.
Definitie conentmarketing
Contentmarketing is een marketingtechniek voor het maken en verspreiden van relevante, geloofwaardige en waardevolle informatie via verschillende kanalen.
Doel contentmarketing
Doel: de consument slimmer maken waardoor de consument fan van je bedrijf wordt. Het gaat om het creëren van engagement tussen merk en consument. Op een indirecte manier de consument activeren. Denk goed na over de problemen die je doelgroep heeft en speel hierop in.
Kenmerken contentmarketing
- Communiceren zonder direct te verkopen
- Non interruption marketing, interessant, uniek, relevant, entertainend, educatief, probleemoplossend.
- Storytelling methodiek. Van push naar pull.
- Geoptimaliseerd.
- SEO & Content sharing.
- Reviews.
Contentmarketing goedkoper
De kosten van contentmarketing (CM) zijn lager dan die van online marketing. Het vraagt een lagere investering ten opzichte van adverteren. Budgetten van CM zijn in de lift: 2010 26% – 2012 54%. Er gaat in Nederland € 600 miljoen om in contentmarketing.
Tips contentmarketing
Mensen willen relevante, waardevolle en geloofwaardige info. Deze moet via de juiste media aan de juiste doelgroep worden aangedragen. Via beelden, apps, video’s et cetera. Je moet een verhaal vertellen. Het verhaal staat centraal + moet blijven hangen. Belangrijk aan een verhaal is dat het authentiek is en dat het rekening houdt met wat de ontvanger wil.
Stappenplan contentmarketing
- Strategie: plan + doelstellingen (middelenvrij)
- Creatie: besteed aandacht aan de invalshoek, tone of voice, klantbehoeften, merkwaarden, liquid content (1 artikel voor meerdere media, wel herschreven), contentkalender, formatkeuze, verhaallijn.
- Distributie: kanaalkeuze – segmentatie (data verbinden = toekomst). Vertel jouw verhaal via meerdere kanalen.
- Conversie meten: analyseren, branding, loyalty en leads
Content Marketing is lange termijn strategie (niet te snel opgeven)
Video wordt steeds belangrijker
Google indexeert content op YouTube hoger dan geschreven content. Belangrijk om de video’s goed te taggen. Maak reviews als videocontent. Reviews tellen mee voor Google.
Direct marketing
Na helemaal bijgespijkerd te zijn over content marketing gingen we naar de stand over direct marketing. Direct marketing verloopt via social media, e-mail, direct mail, web. De truc: onderscheiden + loyaliteit aan klanten + attractiviteit.
Middelen:
- Klantenmagazine: versterk klantrelatie
- Beloon klanten: cadeaubon of kortingsbonnen
- Spaarsysteem (Douwe Egberts)
- Exclusieve uitnodigingen (koopavonden bij V&D)
- Inspelen op feestelijke momenten van klanten
Aandachtspunten:
- Bied nieuwe informatie + geef deze nieuwe info als eerste door aan je trouwe klanten. Nog beter, laat jouw klanten als eerste profiteren van deze nieuwe info.
- Brandfit: laat dezelfde look & feel terugkomen in alle mediakanalen.
- Heldere actievoorwaarden communiceren en zorg dat ze geloofwaardig zijn. Geen addertjes onder het gras.
- Mailing personaliseren. Uit onderzoek blijkt dat expliciet en probleemfocus de beste invalshoek zijn bij personaliseren. Zeg dus: Hoe lang is het geleden dat u uw ogen heeft laten controleren? Slecht zicht is onprettig. U kunt hoofdpijn krijgen en minder goed rijden.Zeg niet: Het is al een jaar geleden dat u uw ogen heeft laten controleren. Scherp zicht is prettig. U kunt uw favoriete tv-programma’s goed bekijken en….Oorzaak: als je te impliciet bent voelen mensen zich bekeken en dit vinden ze niet fijn.
- Zorg verder voor een goede mix van werven en loyaliteit. Dus niet alleen verkopen en acties. Loyaliteit creëer je door bijvoorbeeld nuttige info te bieden of sympathieke acties als het steunen van een goed doel. Maak dat ontvangers trots zijn om klant te zijn bij het bedrijf.
- Maak mensen nieuwsgierig. Zorg dat je met direct mail mensen nieuwsgierig maakt door middel van een teaser. Dat werkt beter dan zenden en zenden. Plaag ze. Belangrijk om veel relevante data van een klant in je database te hebben. Daarom is het verstandig om meerdere contactmomenten met je klant aan te gaan. En tijdens al deze momenten bepaalde info te meten, zodat je steeds meer weet over een klant.