Old school seo

Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com

Soms denk ik terug aan die goede oude tijd. Toen je via keywords een pagina kon optimaliseren voor Google. Zo haalde je je bezoekers binnen. En verder leg je een goede linkjuice aan op je website. Het idee van nu is dat je via kwalitatieve en relevante content je vindbaarheid op Google een boost geeft. En uiteraard zorgen voor de juiste binnenkomende links.

‘Vroegah’, met die fijne old school seo

Old school seo, gericht op de korte termijn, dat was toch ook fun. Gewoon lekker knallen om hoog in de zoekresultaten te komen. Zolang je website geen naamsbekendheid heeft, zet je alles in om hoog in de zoekresultaten te komen. Even mijmeren over toen. Tegenwoordig is het anders hoor, relevanter, zelfbewuster blabla. Een SEO-transitie.

Trucjes van old school seo

Platte url-structuur

Je moet een platte url-structuur hebben. Dus zeg maar www.domein.nl/paginanaam.html en niet domein.nl/map/map/paginanaam.html. Het idee hierachter: hoe hoger het niveau van de pagina in de url-structuur, hoe belangrijker de pagina waarschijnlijk is binnen de website. Dus deze pagina verdient een hoger plekje. Zo was het idee. Deze eis heb ik al lange tijd niet meer gehoord. Ik denk dat deze eis van minder groot belang is geworden.

Navigatie: seo vs usability?

Zo deed je het altijd: de hoofdnavigatie en footernavigatie opstellen op basis van de belangrijkste keywords. De achterliggende pagina’s versterk je omdat er dankzij het navigatiemenu op elke pagina automatisch naar gelinkt wordt (een stem). Menu-items die puur de usability dienen zijn minder belangrijk. Wie zoekt in google nou op FAQ?

Zet de domeinnaam meerdere jaren vast

Zorg dat je je domeinnaam voor meerdere jaren vastzet. Zo laat je aan Google zien dat je serieus aan de slag bent met je website. Mwah..

Plemp paginatitel en metadescriptie vol met keywords

  • De paginatitel (titletag) moet de keywordcombinatie vooraan hebben. Om vervolgens de 70 tekens vol te maken zet je daarachter aanverwante keywords. Het hoeft geen goed Nederlands te zijn als dat beter uitkomt voor de seo.
  • De metadescriptie moet de exacte keywordcombinatie bevatten, ook al is het niet helemaal goed Nederlands. “Volzinnen zijn niet nodig. Mensen scannen de Google-zoekresultaten en gaan echt niet die metadescripties lezen. Verder maakt google de zoektermen die iemand invult in Google dikgedrukt in de zoekresultaten. Je moet dus zorgen dat die keywordcombinatie ook in jouw zoekresultaat dikgedrukt is. Dan klikken mensen blind door naar je site.” Mwah… een goed lopende en nieuwsgierig makende metadescription is tegenwoordig veel belangrijker.

Overige seo-tips van ‘toen’

  • Je ziet onder de zoekresultaten van Google vaak gele sterretjes, reviews. Google vindt het prettig als je deze ook instelt.
  • Links op startpagina’s, tegen betaling, zo 2006.
  • Google hecht veel waarde aan de content in de H1 en H2. Als je een link maakt in de H2 wordt de kracht van de link versterkt. Ziet er alleen niet zo mooi uit..
  • Bestaan ze nog? Programma’s die zelf content reproduceren tot unieke content. Dit programma mixt alinea’s en regels zo door elkaar dat er voor Google telkens nieuwe content ontstaat. Hoor er niks meer over. Zal dus wel niet echt kwalitatieve unieke content zijn.

Contentmarketing? Doen.

Iemand ervaring ermee dat bovenstaande trucs nog werken? Misschien voor de korte termijn wel eventjes. Voor de lange termijn is meer kwaliteit een speerpunt. Doe aan contentmarketing en bied relevante informatie aan je klanten aan. Hiervoor gebruik je content als teksten en video’s en infographics. Oh ja, gebruik semantische keywords.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *