Keywords not provided in Google Analytics

Poeh, das nou jammer die not provided keywords. Google is in Google Analytics volledig gestopt met het geven van informatie over de keywords waarop mensen een betreffende pagina hebben gevonden. Eerst was dit al het geval voor gebruikers die op Google ingelogd waren, maar nu geldt het voor iedere websurfer die Google gebruikt.

Ik vond die keywords juist zo leuk en leerzaam!

Reden: om de privacy van de gebruikers van Google te beschermen. De ware reden volgens mij: optimalisatie op keywords tegengaan.. Ik vond het net zo leuk en leerzaam om te zien via welke trefwoorden bezoekers op mijn hobbysites terecht waren gekomen. Gelukkig ben ik erachter dat via het oude vertrouwde statistiekenprogramma awstat (standaard aangeboden door mijn webhoster) het nog wel mogelijk is om de keywords te achterhalen :-).

Waar stonden de keywords in analytics?

Hoe vond je de trefwoorden waarop mensen je pagina vinden? Antwoord: via standaardrapporten – inhoud – site-inhoud – alle pagina’s. Klik op een betreffende pagina. Klik vervolgens op de button ‘secundaire dimensie’ – verkeersbronnen – keyword. En nu zie je dus of ‘not set’ of ‘not provided’. Vroeger zag je het in Google ingetikte keyword.

Waarom waren deze dan handig?

Tsja, waarom vind ik het nu zo vervelend dat ze er niet zijn?

  1. Sommige pagina’s op mijn hobbysites had ik zo ingericht dat ze goed te vinden zouden zijn op een bepaalde keywordcombinatie. Ok dus seo-geoptimaliseerd oude stijl. Je wilt dan ook zien of dit gelukt is. Of mensen ook daadwerkelijk op de betreffende keywordcombinatie bij je binnenkomen vanuit Google.
  2. Daarnaast vond ik het interessant om te zien op welke vreemde trefwoorden bezoekers je pagina vinden. Soms stond er in de tekst een onbenullig zinnetje dat hoog in de Google zoekresultaten kwam op bepaalde trefwoorden. Het liet je zien hoe onbegrijpelijk dat Google algoritme is.

Keywordinfo via Adwords

Jammer trouwens dat ik geen Adwords heb. Als bezoekers via een Google Adwords advertentie op je site terecht komen, kun je dan weer wel het zoekwoord terugvinden. Als je dus geld uitgeeft aan Google Adwords mag de privacy wel geschonden worden. Ja Ja.

Boze reacties

Ik vind het heerlijk om die reacties te lezen op artikelen over de not-provided keyworddata.

  • Sommigen maken Google af. Dat het machtsmisbruik is en dat het soms is dat ze dan niet ook de privacy van Google Adwords aanscherpen.
  • Anderen zeggen dat het goed nieuws is voor de webredacteuren die hun vak wel serieus nemen en graag goede webteksten schrijven. Tsja die seo-teksten zijn vaak nog wel leesbaar, maar om ze nou goed te noemen..
  • Ook gehoord: mensen die zeggen dat er in Google Analytics Webmaster Hulpprogramma nog genoeg nuttige informatie te vinden is. Of via andere programma’s.

Tips

  • Je kan in Analytics ook statistieken vinden uit het verleden. Dan kun je alsnog kijken welke keywords iemand heeft ingevuld om een pagina te vinden.
  • Bij Google Webmastertools kun je ook informatiekrijgen over via welke zoekwoorden mensen op je website terecht komen.

Wat ik ervan vind?

Ugh, ik vind dat het tijd wordt dat Google een overheidsinstantie wordt. Als ze vinden dat de privacy van gebruikers geschend wordt, trek dan ook 1 lijn en maak ook Google Adwords anoniem. De Adwords-klanten die geld in het laadje brengen worden gespaard. Als Google nou genationaliseerd zou zijn, was dit nooit gebeurd. Google is een commercieel bedrijf en wil daarnaast politieagent zijn en scherp de normen en waarden aanhouden. Volgens mij gaat dit gewoon niet goed samen.

En als Google dan een overheidsinstantie zou zijn zou ik het eerder vertrouwen dat ze optreden tegen de privacyschending.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *