Grasduinen in Google Analytics

grasduinen-google-analytics
Foto: pixabay.com

Ik vind het nuttig en leerzaam om in Analytics rond te kijken. Het is de laatste tijd een stuk gebruiksvriendelijker geworden. Er staan zelfs vraagtekens bij om uit te leggen wat bijvoorbeeld bounce en CTR is. Ook het installeren van Analytics op je site is nu een peulenschil. Een jaar geleden vrat ik mezelf nog op achter de pc omdat ik maar niet begreep wat het verschil was tussen een account, profiel en webproperty.

Mijn favorieten in Google Analytics

  • Zijn de bezoekersaantallen toegenomen?
  • Hoe lang blijven mensen op een pagina hangen of gaan ze gelijk bouncen?
  • Op welke links klikken de mensen op deze pagina?
  • Via welk zoekwoord komen ze op de pagina terecht? He, helaas, dit is afgeschermd (not provided).

Zoekmachineoptimalisatie

Het onderdeel ‘zoekmachineoptimalisatie’ vind ik het meest vermakelijk. Elke keer verwonder ik mij weer over de top 10 trefwoorden die de meeste vertoningen genereren. Het zijn vaak woorden die niet echt iets met mijn sites te maken hebben. Ok, ze staan vast ergens, maar om hiermee in de top 10 te komen..

Real-time bezoekers

Verder klik ik af en toe op de realtime-functie. Dan kun je precies zien of er nu iemand op je site is. En waar die vandaan komt en op welke pagina deze zit. Gewoon leuk, want Analytics kan ook wel eens leuk zijn. Misschien toch eens een cursus volgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *