Webredacteur in de rol van seo-specialist

seo, seo, je krijgt het niet cadeau.
Seo, seo, je krijgt het niet cadeau. (foto: pixabay.com)

Wow, dat was een leuke ervaring! Een klus als seo-specialist. Eerder heb ik als webredacteur vanaf de zijlijn de nodige kennis en ervaring opgedaan over seo. Ik werkte samen met een seo-specialist voor wie ik teksten voor landingpagina’s schreef. Deze pagina’s gingen soms best goed scoren in Google. Helaas kwam het ook voor dat een pagina ging dalen in Google na mijn ‘seo-aanpassingen’, grr. Maar nu kwam er dus een nieuwe uitdaging op mijn pad. Ik werd ik gevraagd om als vrijwillig seo-specialist aan de slag te gaan bij een ‘ANBI-organisatie’. Je weet wel een organisatie met een goed doel/maatschappelijk belang. Leuk! Doen we!

Het begin was even onwennig, hoe pak ik dit nu aan. Met logisch nadenken kwam ik een heel eind. Dit waren mijn stappen:

Keyword-onderzoek

Eerst maar eens kijken welke zoekwoorden de websitebezoekers intikken in Google. Dit was nog niet zo eenvoudig. Google Webmastertools biedt een overzicht van keywords waarop je gevonden wordt. Ik had alleen een alternatief statistiekenprogramma tot mijn beschikking, dat overigens prima werkte. Ik kon per themapagina achterhalen hoeveel bezoeken via een zoekmachine zijn binnengekomen, via welke keywords. Natuurlijk: bijna alle keywords van Google zijn ‘not-provided’. Die paar procent zoekwoorden die nog wel provided zijn en de zoekwoorden die in Bing en Yahoo worden ingetikt (jawel, die worden ook nog wel eens gebruikt) gaven toch een redelijk beeld van belangrijke keywords, waar je nog beter op gevonden wil worden. Ik zag dat er veel op ‘<keyword>+<specifiek onderwerp>’ wordt gezocht. Je kan er dan van uitgaan dat die keywordcombinatie ook relevant is voor de andere themapagina’s van de organisatie.

Natuurlijk moet je ook nadenken of er niet andere keywords zijn waarop je gevonden wilt worden. Hier kom ik achter met de website Ubersuggest.org. Je vult een zoekwoord in en krijg je vervolgens een rijtje met gerelateerde en relevante zoekwoord(-combinaties). Deze ‘semantische’ zoekwoorden kun je goed in je webtekst gebruiken.

Een andere methode is door in Google (incognito) een begin van een keyword in te tikken. Dit keyword wordt dan automatisch aangevuld in de zoekbalk, aan de hand van zoekwoorden die mensen vaak na dit zoekwoord invullen. Zo kwam ik toch tot een aardig lijstje met keywords waarop we gevonden willen worden. Dus deze moeten ook goed in de webteksten terugkomen. En niet alleen deze specifieke keyword(-combinaties), maar ook synoniemen of varianten hierop.

Analyse: hoe scoort de website nu op de keywords?

Als je aan seo-optimalisatie wilt doen, is het slim om eerst een nul-meting te doen. Hoe staan we er nu voor? In een excelbestand maakte ik een lijstje van de keywords uit het keywordonderzoek. Vervolgens achterhaalde ik met het programma https://serps.com/tools/rank_checker hoe hoog we in Google scoren op het keyword. In een andere kolom geef ik aan of concurrenten op dezelfde keywords scoren in Google. Je wilt toch hoger komen dan je concurrenten. Een mooi streven.

Op welke keywords ga je je richten?

Volgende vraag is: op welke keywords ga je je richten? Je kan moeilijk alle keywords uit het keywordonderzoek tegelijk aanpakken. Of je moet er 40 uur per week mee bezig gaan.

Eerst ging ik na welke keywords kans van slagen hebben. Hiervoor gebruikte ik het zoekwoorden hulpprogramma van Google. Je ziet dan per keyword hoe vaak erop gezocht wordt en hoe sterk de concurrentie op het keyword is.

Als je dit doet kun je soms wel huilen. Veel keywords uit de analyse hebben een zoekvolume van 20 zoekopdrachten per maand. Of ze hebben enorm veel zoekopdrachten en dus enorm veel concurrentie. Dat wil zeggen dat veel andere websites zich ook op die zoekwoorden richten en het erg moeilijk wordt om je ranking te verbeteren. Argh waar begin je aan.

Maar je geeft niet op. In mijn excelbestand van keywords gaf ik met arcering aan voor welke keywords het zin heeft om te optimaliseren. Vervolgens liet ik collega’s 5 keywords uitkiezen die prioriteit hebben.

0-meting: hoe staan de pagina’s er nu voor?

De truc is nu om de pagina’s die al geschreven zijn rondom een bepaald zoekwoord (als die er zijn, scheelt dat werk) te optimaliseren. Hoe is het eigenlijk gesteld met deze pagina’s? Staan er wel minimaal 300 woorden op de pagina? Hoe vaak komt het belangrijkste keyword of combinatie van keywords voor? Je kunt de keyworddensity berekenen (verhouding zoekwoord ten opzichte van de andere tekst). Via bijvoorbeeld http://www.seocentro.com/tools/seo/keyword-density.html. Een keyworddensity hoger dan 4,5% is te gortig, maar het is een mooi streven om in ieder geval boven de 1,5% uit te komen. Dit doe je door het keyword vaker in de tekst voor te laten komen. Dit op zo’n manier dat de tekst wel natuurlijk blijft: het specialisme van de seo-schrijver. Het is wellicht een wat ouderwetse manier, maar werkt nog wel tot op zekere hoogte.

Ook kijk ik of er voldoende inkomende links en niet al te veel uitgaande links zijn. Elke link naar je pagina is een stem. Hoe meer stemmen, hoe belangrijker je pagina is in de ogen van Google. Als je op de pagina veel uitgaande links hebt staan, geef je aan Google minder goed de indruk dat jouw pagina het eindstation is.

Het optimaliseren kan beginnen

Wat ik nu doe is heel voorzichtig elke week wat aan de pagina verbeteren. Dan verwerk ik weer een paar semantische of hoofdkeywords in de tekst. En dan maak ik weer een linkje naar de pagina aan vanuit bijvoorbeeld nieuwsberichtjes. En dan elke week bijhouden of de pagina’s hoger in Google komen.

En werkt het?

En inderdaad 4 van de 5 pagina’s lijken te gaan stijgen in de ranking. Helaas daalt 1 pagina in de ranking. De grootste stijger wordt veroorzaakt door het aanpassen van de tekst door het opkrikken van de keyworddensity. Mmmm, het voelt wel goedkoop hoor om op die manier te scoren, maar het werkte. Het was trouwens een flinke klus om de tekst mooi te houden, met de extra keywords erin. Fijn als je hoger in Google komt. In de statistieken zie je dat de pagina’s die al hoog in Google staan veel bezoekers opleveren.

Frustraties

Hoewel de rankings door de optimalisaties stijgen, blijf ik een paar frustraties houden. Waarom scoren de pagina’s van concurrenten, met maar weinig woorden en bovendien veel uitgaande interne links, net een stukje hoger? Ze scoren op een aantal indicatoren (pagerank en domeinautoriteit) beter. Ik gebruik hiervoor http://checkpagerank.net/.

Ik zie verder dat een website van een concurrent in WordPress is gemaakt. De natuurlijke opbouw van de website is helemaal seo-proof. Door het kruimelpad en de categorie die linkbaar is worden zijn pagina’s door alle onderliggende pagina’s hoger gestuwd. Waarschijnlijk heeft deze site ook alle seo-tactieken voor deze pagina toegepast, inclusief een goede metatag voor in de zoekresultaten.

Ik kon ook via een social-ranking-website zien dat de concurrenten een hogere social-media-rank hebben. Ze hebben vooral erg hun best gedaan met Google Plus. Dat was tot voor kort natuurlijk het seo-walhalla.

To do: linkprofiel verbeteren

Nog voor op de to do lijst: links vanaf slechte websites naar jouw website laten verwijderen. Ik zag via het programma seo-frog dat er op flink vage startpagina’s gelinkt wordt naar de website. ‘Backlinks’ vanaf kwalitatief goede websites zijn uiteraard super! Als je veel links van slechte websites binnenkrijgt ga je dalen in Google.

Ik heb wel eens ergens gewerkt waar de ranking in Google enorm daalde omdat een of andere onverlaat op allerlei malafide websites links naar de website plaatste. De collega van toen had er veel werk aan om weer een schoon linkprofiel te krijgen. En om vervolgens de Google penalty weer op te heffen.

Oh ja, vervolgens is het natuurlijk zaak om relevante backlinks te krijgen van kwalitatief goede websites die over jouw onderwerpen schrijven.

To do: social media aanpakken

Aanbeveling voor de communicatiecollega’s: werk maken van social media zodat de pagina’s meer binnenkomende links krijgen. Eventueel je eigen collega’s of zelfs achterban oproepen om te helpen de seo te verbeteren door te linken of te retweeten. Zo vergaar je op een eenvoudige manier backlinks. Al las ik laast dat de specialisten nog onzeker in hoeverre links van social media effect hebben op de ranking.

To do: ‘rich content’

Verwerk in je tekst ‘rijke content’. Denk aan het embedden van YouTube video’s, infographics, afbeeldingen. Zorg voor kwalitatief goede content. Dit betekent korte woorden en zinnen, heb ik al gelezen in een recent seo-artikel.

Webredactie blijft het leukst

En dan was het moment daar: het einde van de klus. Veel geleerd en gedaan en toch een paar mooie verbeteringen op kunnen opleveren. En een spoedcursus seo gegeven aan de communicatiemedewerkers hoe zij de vindbaarheid in Google kunnen bevorderen. Ik vond het heel leuk om eens in de rol van seo-specialist te kruipen. Toch ligt mijn hart vooral bij het stoeien met content: herstructureren, actualiseren, redigeren en schrijven! Wil je meer structuur aanbrengen op je website? Content opschonen en opfrissen? Roep mijn hulp in. Neem gerust contact op via het contactformulier voor de mogelijkheden.

Oh ja, ook voor hulp om je vindbaarheid op Google te vergroten kun je dus bij mij terecht. Ik ben goed op de hoogte, want ik lees veel artikelen over seo. Waarschijnlijk omdat ik seo zo heerlijk geheimzinnig vind. En natuurlijk, je kunt ook de beste seo-specialisten in laten vliegen, maar dan betaal je er ook naar ;-).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *