Aardige webredacteur zoekt werk

Bestaat er een haargroeimiddel om haar op mijn tanden te krijgen? Of een eelt-transplantatie zodat ik harder met mijn vuist op de tafel kan slaan? Of zal ik toch maar draculatanden aanschaffen zodat ik beter van mezelf kan afbijten. Hmm, nee doe mij dan toch maar liever een blok beton. Ben ik lekker stevig naar de stakeholders toe. Als aardige webredacteur is bovenstaande feedback soms moeilijk te verkroppen. Gewoon omdat je met aardig zijn bij je vorige klussen je werk toch goed hebt kunnen doen.

Webredacteur met 5 poten

Kenmerk van een aardige webredacteur is een groot aanpassingsvermogen. Handig om ergens snel ingewerkt te worden. Als ik ergens kom stel ik heus kritische vragen. Waarom sus en zo. Medewerkers met oud zeer heb ik ook wel geleerd om mee om te gaan. Toegeven: het wordt een ander verhaal als je bij een organisatie komt die op de schop moet. Wil je als organisatie meer pit krijgen, dan moet je de inhoudelijk deskundigen wel uit hun tent kunnen lokken. Zodat je je sterker kan profileren en prikkelende berichten schrijft. En tsja, dan is het handig als je stevig bent en niet bang bent voor een portie discussie. Het lijkt erop of deze kwaliteiten steeds vaker ook van de webredacteur verwacht worden. Of lijkt dat maar zo? En zo ja, bestaan er echt webredacteuren die goed kunnen overtuigen en het politieke spel goed spelen. En daarnaast hun webredactiewerk zorgvuldig kunnen uitvoeren? Tsja, het is de survival of the fittest..

Het vak webredacteur

Sinds kort begeef ik mij weer actief als webredacteur op de arbeidsmarkt. Wel even schrikken soms. Dan zie je functies voor ‘junior-webredacteur’ met een flink takenpakket en senior-verantwoordelijkheden. Soms maken werkgevers het wel erg bond en krijg je voor juniorfuncties een salaris van 1500 euro bruto. En sommige functieomschrijvingen van webredacteuren hadden ook die van een communicatieadviseur kunnen zijn. Ik zou bijna gaan denken dat de webredacteur die zijn werk doet onder hoede van een communicatieadviseur niet meer bestaat. De functie wordt vaak flink geüpgraded lijkt het.

Strategische webredacteur

In veel functieomschrijvingen wordt die ik in vacatures tegenkom wordt van de webredacteur ook strategisch inzicht verwacht: het management adviseren en bruggen slaan. En ja dan is het handig als je je woordje klaar hebt en mondig bent. Iemand die de barricaden op gaat om haar doel te bereiken.  Aie laat ik mij daar nou net niet in herkennen. Als webredacteur lukt het mij tot nu toe goed om mijn doelen te bereiken: samen met de inhoudelijk verantwoordelijke de pagina’s actualiseren en zorgen dat de informatie goed bereikbaar is. Enige uitdaging is soms om de website bij de inhoudelijk deskundige op het prioriteitenlijstje te krijgen. En ja soms willen de inhoudelijk deskundigen dingen die niet binnen het stramien van de website passen. En kwam je dan als sociale en spontane webredacteur er echt niet uit met de inhoudelijk verantwoordelijke? Dan stuurde je je baas (eindredacteur, senior, communicatiemanager) erop af die met zijn vuist ging slaan. Maar nu moet je dus zorgen dat je zelf die rol kunt vervullen. En als je te aardig bent, krijg je de baan niet merk ik. Hoe inhoudelijk sterk je ook bent en hoe goed je ook schrijft of redigeert.

Of toch een downgrade?

Aan de andere kant krijg ik soms ook de indruk dat iedereen die ‘stukjes kan schrijven’ webredacteur kan worden. Dan hoor je dat via mobiliteitscentra van grote organisaties veel nieuwe webredacteuren worden geboren. Van managementassistent naar webredacteur na een cursus schrijven voor het web. Of de webredacteur wordt vervangen voor een stagiair online marketing. Argh, als je aardig stukjes kan schrijven kom je natuurlijk ook een heel eind. Maar he, hoe zit het dan met alle kennis die je zijdelings allemaal hebt opgedaan en toch echt nodig hebt als webredacteur: fotobewerking, seo, linkteksten die werken, statistieken, tabelletjes in html fröbelen, online usability..

En toen was er de content manager

Verder lijkt het wel of de contentmanager oprukt. De functieomschrijving voelt aan als een webredacteur, maar je moet meer kunnen. Bijvoorbeeld zorgen dat een paar geliefde subsites gekild worden en eventueel nuttige content in de centrale website wordt opgenomen. Of je moet als content manager bij een commercieel bedrijf nauw samenwerken met een communicatieafdeling met pittige persoonlijkheden. Ok, dan moet je idd pittig in je schoenen staan en ben je veel minder bezig met het schrijven en redigeren. Ok, logisch dat je die karaktereigenschappen in de functieomschrijving zet en er extra salaris voor aanbiedt. Gelukkig is het content manager, zodat je in ieder geval ziet dat je managementcompetenties nodig hebt.

En de webredacteur dan?

Laat de webredacteur doen waar ze goed in zijn: schrijven, redigeren, organiseren, doorgronden, actualiseren en analyseren! En natuurlijk op een aardige manier medewerkers van de organisatie achter de broek aanzitten om input te leveren.

Oh trouwens: als zelf schrijven een belangrijke taak voor je wordt als webredacteur. Heet de functie tegenwoordig: journalistiek webredacteur of schrijvende webredacteur. Om maar extra duidelijk te maken dat je niet alleen hoeft te knippen en plakken. Duidelijkheid: fijn!

Wat zijn jouw ervaringen? Zie jij dezelfde ontwikkelingen? Of zie jij het totaal anders?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *