Hoe goed is je tekst? Over copywriters en tekstschrijvers

Bij copywriting schrijf je teksten die het gedrag van de lezers beïnvloeden. Een copywriter mag van mij best meer verdienen. Ik heb bij mijn laatste klus ervaren dat in short copy best veel tijd gaat zitten. Inspelen op de behoefte van de klant: het lijkt een open deur. Maar om het goed te doen… En dan echt op B1-niveau. Pittig. Al was ik heus trots op mijn tekstjes, soms had ik zo mijn jaloerse momenten. Dan dacht ik: wow, dit stukje tekst slaat de spijker op zijn kop. Of: poeh hé, zoiets ingewikkelds uitleggen in zo weinig woorden: bravo!

‘Jullie zijn maar tekstschrijvers’

Tekstschrijver vs copywriter.. Een vak apart.
Tekstschrijver vs copywriter.. Twee aparte vakken. (foto: pixabay.com)

Ik denk vaak terug aan de cursus copywriting die ik samen met andere webredacteuren volgde. De copywriter begon ermee dat wij webredacteuren maar ‘tekstschrijvers’ zijn. Copywriters zijn wel het neusje van de zalm. Haha. En ja ik moet hem gelijk geven. Copywriting is een vak apart en heeft ook met psychologie te maken. Het is een stuk ingewikkelder en tijdrovender dan tekstschrijven. En je moet over de nodige creativiteit en inlevingsvermogen beschikken.

Copywriting technieken

Je gaat als copywriter eerst veldonderzoek doen. Wat leeft er bij de klant? Welke vooroordelen en vragen zijn er? Waarover denken mensen bij een bepaald onderwerp? Je gaat echt de straat op en daar gaat tijd in zitten. Pas na het verkennen van het veld weet je welke woorden de lezer triggert. En die goede binnenkomer komt dan vanzelf opborrelen.

Wat betreft die binnenkomer/oneliner: de copywriter verklapte zijn geheimpje: “Je moet gewoon met de deur in huis vallen.” Als voorbeeld noemde hij de reclame ‘Biertje?’ waarbij een fout figuur met een jaren-80-skipak een Duitse dorpskroeg binnenvalt met locals. Om de ongemakkelijke sfeer te breken zegt hij: ‘Biertje’? En in plaats van ‘biertje’ val jij binnen met een andere vraag. Eentje die het ijs breekt en de boel relativeert. Of met een vraag die echt leeft bij de doelgroep.

En zo zijn er ook nog andere schrijftechnieken waar copywriters in bedreven zijn. Bijvoorbeeld schrijven zoals je praat, vragen stellen, korte zinnen, zinnen die best met een voegwoord als ‘en’ of ‘maar’ mogen beginnen.

Als webredacteur wil je snel tot resultaten komen en productief zijn. Dit bijt met het idee van copywriting. En bijt het niet bij jou, dan wel bij je manager die de vaart erin wil houden. Ik heb mij er maar bij neer gelegd dat copywriting meer tijd kost, dan ik zou willen.

De copywriter verdient waardering

Ik sprak een paar jaar geleden een copywriter die vertelde dat hij regelmatig in de clinch lag met klanten. Zij begrepen maar niet dat hij een bepaalde hoeveelheid tijd nodig heeft om zijn werk goed te doen. Zijn er nog wel opdrachtgevers die een goede copywriter op waarde weten te schatten? Ik hoop het. Ach, vast wel.

Hoe goed schrijf jij?

Wanneer mag je jezelf copywriter noemen? Het is geen beschermd beroep.. En hoe weet je hoe goed je eigen copy is? Blijf je hangen op niveau tekstschrijver en kom je niet verder dan een informerende tekst? Of ga je al richting niveau copywriter? Na een feedbackronde lukt het mij aardig om pakkende copy (tekst?) te schrijven. En inmiddels ben ik aardig bedreven geraakt in het schrijven van conversiegerichte seo-teksten. Maar hoe scoren mijn teksten? En als de tekst scoort, komt dat dan omdat het product of kortingsactie zo goed is? Of omdat ik met mijn tekst precies de gevoelige snaar raakte die mensen in beweging zet. Helaas is dat onderscheid niet gemakkelijk te achterhalen. Je kan de bezoekersstatistieken raadplegen en het aantal doorkliks op een nieuwsbrief. Dat zegt misschien iets. Een AB-test op copy werkt denk ik beter.

En dan is er nog de content marketeer..

Een copywriter moet dan wel creatief zijn voor zijn vak. Hetzelfde geldt voor de content marketeers die informatieve blogs schrijven. En ook hiervoor moet je precies weten wat er bij de klant leeft. Ik zie een link met de copywriter!

Als content marketeer is het de kunst om een prikkelend blogonderwerp te bedenken. En wel het liefst over een baanbrekend onderwerp zodat de blog op social media wordt gedeeld. Met een nieuwsgierigmakende kop. Eentje waar je wel op moet klikken of je wil of niet. Eigenlijk willen mensen dat niet, maar ze zijn verslaafd. Net als ik…

En de redacteur..

Oh trouwens. Ik heb laatst gehoord dat iemand die vakinhoudelijke artikelen/blogs schrijft ook wel een redacteur wordt genoemd. Of bedrijfsjournalist. Dit zijn meer journalistieke functies. Je moet niet alleen goed kunnen schrijven, maar ook een held zijn in de research. En redacteuren werken tegenwoordig niet alleen bij kranten of magazines. Nee gewoon bij websites die lezers willen binden met keigoede informatie.

Kortom

Maar Elise, waar wil je nu naartoe met deze blog? Ik wil alleen laten zien hoe ik mij verwonder over de ontwikkeling van functies binnen het vakgebied ‘tekst en online’. Ik vraag mij wel eens af: wil ik meer zijn dan webredacteur? Als er een overschot is aan webredacteuren (dat gevoel heb ik soms), kun je je maar beter ook ontwikkelen op andere contentgebieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *